Wijs bloed

covers2Flannery O’Connor
Ingeleid door Rob Schouten
Vertaald uit het Engels door Ko Kooman

Legendarische tragische komedie waarin, zoals het volgens O’Connor een komedie betaamt, ‘het leven en de dood zelf op het spel staan’.

‘Haar harde proza lijkt gewapend met starende, onheilspellende ogen. De lezer zal sidderen in weerzin, maar die ogen zullen hem vasthouden.’
– Isaac Rosenfeld in New Republic, 1952

‘Flannery O’Connors literaire gave gaat verder dan stilistisch vernuft. Ze penetreert de getormenteerde geesten van haar personages met sympathie en, soms, zelfs met schuldbewuste humor.’
– Frank Warnke in New Republic, 1960

Over A Prayer Journal :

‘Een vertelling waarin pathos overgaat in pathologie en geweld, op straffe van automutilatie en lijden. En toch is het ronduit briljant proza, zin na zin, vergelijking na vergelijking, het is zo genadeloos inventief dat het komisch wordt.’
– Marilynne Robinson in New York Times Book Review, 2013

Wijs bloed vertelt het tragikomische verhaal van Hazel Motes, een 24-jarige veteraan die na de Tweede Wereldoorlog terugkeert naar het Zuiden van de VS om aldaar zijn leven vorm te geven. Zich ergerend aan de lokale religieuze, christelijke mores, besluit hij zijn eigen kerk op te richten: de ‘Kerk zonder Christus’. Hij predikt een waarheid die niet gezien mag worden: het niet-bestaan van God en Christus en de irrelevantie van christelijke kernthema’s als ‘zonde’, ‘vergeving’ en ‘schuld’. Als een Amerikaanse Zarathustra trekt hij door de straten van zijn stad op zoek naar volgelingen. Als hij die niet voor zich weet te winnen, verhardt hij in zijn missie en wordt hij gewelddadig, zowel richting zichzelf als richting anderen. Het drijft hem tot moord en, in een ultieme poging om een christelijke predikant de loef af te steken, wrede vormen van zelfkastijding.

Hoewel het voor het eerst verscheen in 1949 is Wijs bloed op een subtiel niveau een buitengewoon actueel en rijk verhaal over radicalisering, religie, nihilisme, sektevorming, moord, automutilatie, politiegeweld en racisme. Het schetst niet alleen een treffend en pakkend beeld van het conservatief religieuze, racistische Zuiden van de Verenigde Staten aan het einde van de jaren veertig. Het is ook een verhaal over een jongeman die radicaliseert in zijn zoektocht naar puurheid en daarin haast terroristisch wordt. De stijl is hard, maar doorgaans ook opvallend licht en doorspekt met een duister humoristisch pathos. O’Connor slaagde erin een legendarische tragische komedie te schrijven, waarin, zoals het in haar ogen een komedie betaamt, ‘het leven en de dood zelf op het spel staan’.

VERSCHIJNT SEPTEMBER 2016

Paperback
192 pagina’s
12,5 × 20 cm
ISBN 978-94-92254-01-6
Prijs € 18,–